Zaterdag 27 oktober 14.00
Kunst van de Marquesas-eilanden: steltvoetsteunen en oorsieraden
Caroline van Santen
Deze lezing behandelt enkele aspecten van de kunst van de Marquesas-eilanden. Deze kunstvorm is vanwege de hoge kwaliteit van het snijwerk en de gebruikte motieven, zoals bijvoorbeeld de tiki, geliefd en gewild onder kenners. Bij het grote publiek, zeker in Nederland, is deze kunstvorm echter minder bekend. Toch is er wel degelijk een link tussen Nederland en de Marquesas. Twee Nederlandse marineschepen bezochten namelijk in 1825 het eiland Nuku Hiva in de Marquesas-archipel. Enkele bemanningsleden verzamelden, beschreven en tekenden voorwerpen, waaronder voetsteunen van stelten en oorsieraden. Deze twee objectsoorten zullen in een breder perspectief worden geplaatst.

Zaterdag 27 Oktober 16.00

The hour-long film program shows historic silent film footage all filmed in Indonesia. The short clips document people in their daily routines or performing certain rituals.
Sumatra (NL, Onbekend, 1925, )
Binnenland Sumatra (NL, Onbekend, 1930, )
Nias (NL, Onbekend, 1922, Nederlandsch-Indische Aardoliestichting)
Het Eiland der koppensnellers (GB/NL, Onbekend, 1924, )
Uit Borneo’s oerland (NL, Pater Venantius, 1933, Multifilm (Haarlem))
Bali – Floti. Cultureel ethnologische film over de kleine Soenda – eilanden (NL, Simon Buis, Pater Johannes van Cleef, Pater H. Limbrock en anderen, 1926, Soverdi (Nederland))

Zondag 28 oktober 14.00
Vrouwelijk en mannelijk in de etnische kunst
Prof. dr Philip Van Kerrebroeck, Antwerpen
De gelijktijdige voorstelling van de vrouw en de man, of de vermenging van vrouwelijke en mannelijke elementen in één object, komt vaak voor in de etnische kunst. Aangezien vele etnische voorwerpen een rol spelen in rites gelieerd aan seksualiteit, vruchtbaarheid en voortplanting, is dit niet verwonderlijk. De visuele tegenstellingen tussen het lichaam van de vrouw en de specifieke mannelijke fysische kenmerken leiden tot soms heel merkwaardige voorstellingen.
Deze vrouw-man dualiteit of complementariteit treft men in praktisch alle etnische culturen terug, maar bij sommige veel frequenter en met meer variatie. De man-vrouw voorstelling kan gebruikt worden in individuele beelden, maar soms ook als afzonderlijke maar complementaire voorstellingen. Ook gebruiksvoorwerpen bevatten soms deze duale symboliek.
In deze lezing wordt ingegaan op de thematiek en de symboliek van de vermenging en verbinding van het vrouwelijke en het mannelijke in de etnische kunst, aan de hand van enkele prachtige voorbeelden, met name uit de Himalaya (India en Nepal) en Zuidoost- Azië. Ook een aantal raadselachtige composiet beelden uit Afrika, Zuid-Amerika en Oceanië zullen besproken worden, geïllustreerd met exemplaren die nooit eerder gepubliceerd zijn